Vi kunde pressa priset som stora företag gör
– Jag ville lägga så lite tid som möjligt på att handla in produkterna och jag hade en bild av att kunna göra precis som offentliga organisationer och stora företag gör – att pressa priset genom konkurrensutsättning. Och jag tycker att jag nådde målet fullt ut, säger Björn Skyttberg som är IKT-konsult och bland annat utvecklar smarta digitala menysystem för restauranger.
Konkurrensutsatte enkelt hela inköpet
För just det här uppdraget sökte han fyra skärmar anpassade för display åt två sushirestauranger i Hudiksvall och Ljusdal, där han hjälper ägaren med teknisk utveckling.
– Vi ville inte betala ”konsumentpris” men att det på egen hand få till en upphandling med flera återförsäljare är svårt. Därför ville jag använda Pressa den här gången, som jag hade upptäckt när jag tidigare hade sökt efter it-produkter. Jag visste att det fanns pengar att spara.
Han gick in på Pressa och skapade ett underlag där han specificerade kravställningarna för skärmarna och skickade iväg offertförfrågan.
– Snabbt fick jag in fem offerter och valde en större leverantör som jag förhandlade ytterligare med, bland annat om fästen till skärmarna.
Han är väldigt nöjd med priset.
– Vi sparade cirka 30 procent per skärm vilket blir över 10 000 kronor på hela affären jämfört med att köpa direkt i affär eller via nätet. Det är både snabbt och enkelt att använda offerttjänsten och jag planerar att göra det igen när det är dags för nya inköp, säger Björn Skyttberg.