”Pressa är en generator för nya relationer”
– Det är den stora fördelen med Pressa. Det är generator för nya kundrelationer och nya samarbeten som kan utvecklas. Vår affär med skärmarna är ett riktigt bra exempel på det, säger Anders Gunnarson, delägare i EA Copy.
EA Copy erbjuder bland annat tjänster och produkter för skrivare, videokonferenser och digitala skärmar. Företaget har kunder i hela Sverige och vill vara en personlig leverantör som arbetar nära kunderna utifrån deras behov.
– Vi är flera som har en bakgrund inom större it-bolag och vi har sett att det finns många företag och organisationer som hamnar i kläm när marginalerna minskar och storbolagen prioriteras. Vi ska vara en personlig, transparant och nära leverantör för våra kunder, oavsett hur stora deras verksamheter är, säger Anders Gunnarsson.
EA Copy har varit ansluten till Pressa en längre tid och väljer vilka förfrågningar de svarar på.
– Vi är inte jättestora och kan inte konkurrera med volymer. Vi väljer förfrågningar utifrån tjänsteinnehåll och tillgänglighet, om vi har kunskap och produkter i vårt sortiment som inte så många andra leverantörer har.
Han ser framförallt på Pressa som en kanal till nya kunder som företaget annars inte hade kommit i kontakt med.
– Det smarta för kunden med Pressa att ju att inköpet blir konkurrensutsatt, vilket innebär pressade priser för oss som återförsäljare. Det vi vinner på är relation med en ny kund som vi kan utveckla. Det är en viktig insikt för att förstå värdet i Pressa som kanal, det handlar om att få riktigt bra förfrågningar och bygga relation istället för uppsökande försäljningsverksamhet som är betydligt mer kostnadsdrivande, säger Anders Gunnarsson.