Ekonomiansvarige som sparar massor av tid

– Pressas tjänst är väldigt smidig och skapar en rutin för våra inköp av it-produkter. Det är enkelt att ta in anbud från flera leverantörer som får pressa sig för att ge så bra erbjudande som möjligt, säger Johannes Karlsson.
Han har använt Pressas offerttjänst flera gånger under året för att köpa in skärmar, datorer, skrivare och annan utrustning till Qbase nya kontor i Gamla stan i Stockholm.
– En sak som jag verkligen uppskattar är att offerterna finns kvar och blir till en standardiserad utrustningslista som man kan använda vid nya inköp, till exempel för att köpa in datorer och skärmar till nya medarbetare. Allt finns förberett och jag kan snabbt ställa en förfrågan via Pressa för att få in nya offerter.
På frågan om vad hans ser för svårigheter för mindre företag att köpa in teknik och it – som alla företag i dag är beroende av – ser han en skillnad i att större företag har starkare köpkraft och därmed bättre förhandlingsläge från start. För mindre företag är det därför ännu viktigare att jämföra utbud och ställa leverantörer mot varandra. Samtidigt saknas ju ofta tiden att göra det i mindre bolag, där det sällan finns en specialiserad inköpsansvarig.
– Där är Pressas offerttjänst perfekt eftersom det enda du behöver göra är att välja produkter och så invänta offerter från konkurrerande leverantörer på marknaden. Jag sparar också massor av tid med Pressa, jag slipper själv söka runt och det är nästan den största vinsten med tjänsten, säger Johannes Karlsson.