+
Steg 1: Välj produkter
Lägg till din första produkt för att börja med

Steg 2: Invänta offerter

Vi samlar in återförsäljarnas förslag, tar normalt 1-2 timmar.

Steg 3: Välj offert

Välj den återförsäljare som ger er bäst pris och villkor utifrån ert behov.

Logga in för att skapa din jämförelse

Logga in

Skicka, granska och välj offerter samt kontakta återförsäljare genom ditt konto.

Logga in för att skapa din favoritlista

Logga in

Skicka, granska och välj offerter samt kontakta återförsäljare genom ditt konto.

Produkter
Start Artiklar People & organisation Med Pressa minskar du företagets it-kostnader

Med Pressa minskar du företagets it-kostnader

Med Pressa minskar du företagets it-kostnader
Många svenska företag betalar alldeles för mycket för datorer, mobiler, konferensutrustning och andra it-produkter eftersom de inte hinner jämföra och förhandla fram bra villkor. Den insikten födde idén till offerttjänsten Pressa som idag hjälper tusentals svenska företag att konkurrensutsätta och pressa priser på sina it-inköp.

Det var under sina tio år som it-säljare som det blev uppenbart för Matteo Poropat, en av grundarna till Pressa, att de flesta företag inte kände till hur bra rabatter de kunde få om de var aktiva, jämförde och ställde krav på sina leverantörer. Det gällde även många offentliga verksamheter, till exempel skolor.

– Att undersöka marknaden, hitta återförsäljare och skapa konkurrens kring sina it-inköp upplevdes som en tidstjuv snarare än möjlighet att minska sina kostnader och göra bra affärer, säger Matteo Poropat

Det var tydligt att det fanns ett behov av en digital plattform som kunde samla återförsäljare av it-produkter och företagskunder på ett och samma ställe. 

Stora rabatter

Lösningen blev offertjänsten Pressa som idag har över 90 anslutna it- och teknikåterförsäljare som konkurrerar om att ge företagskunderna ett så bra erbjudande som möjligt. 

– Det enda du som användare behöver göra är att skapa en offertförfrågan via Pressa och invänta konkurrerande offerter från olika återförsäljare. Tjänsten är helt kostnadsfri och du har jämförbara offerter oftast inom några timmar, säger Matteo Poropat.

Det finns heller inga krav på hur stora inköpen behöver vara.

– Vi har företag som tar in offerter på allt från fem datorer till 500 hårddiskar. I genomsnitt är rabatten på inköp via oss 20 till 25 procent jämfört med marknadspriset i handeln, säger Matteo Poropat.

Anonyma förfrågningar                                   Fram tills att en återförsäljare svarar på en offertförfrågan är företaget anonymt.

– Det säkerställer att alla användare blir likabehandlade, att det är själva offertförfrågan som intresserar återförsäljarna tillsammans med företagets kreditvärdighet. Det märks också bland återförsäljarna.

– Det vi ser är att flera små återförsäljare har tagit hem större affärer. Det betyder att alla kan vara med och konkurrera om att ge så bra priser som möjligt.

Digitaliserar inköpet

Pressa har arbetat mycket med att göra tjänsten lättanvänd och bidra till att digitalisera företagens inköpsprocesser. Vem som helst i organisationen kan använda tjänsten för att ta in offerter och sedan enkelt ladda ner en sammanställning på inkomna offerter som fungerar som beslutsunderlag internt.

– Våra användare har alla möjliga yrkesroller: it-ansvariga, professionella inköpare, kontorsansvariga och vaktmästare. Gemensamt är att de vill få bästa möjliga pris utan behöva lägga tid på att jämföra utbud och ha kontakt med olika återförsäljare, säger Matteo Poropat

Det är ingen tillfällighet att det under de senaste åren har dykt upp mängder av digitala plattformar som underlättar handel och interaktion mellan företag.

– På konsumentsidan har de ju funnits länge, men den här typen av plattformar är framtiden även för företag, säger Matteo Poropat.

Många skolor som kunder

Pressas återförsäljare erbjuder inte bara nya it-produkter utan även begagnat och möjlighet till återtag av använd it-utrustning. Det innebär att organisationer kan använda Pressa för att hantera hela livscykeln på sin utrustning.

– Vi har till exempel många av skolor som använder vår tjänst för inköp av nya it-produkter samtidigt som de säljer sina använda datorer via oss, säger Matteo Poropat.

"Organisationer & företag kan använda Pressa för att hantera hela livscykeln på sin utrustning"